środa, 10 grudnia 2008

Uczta Pięciu Smaków.


Dziś znów była rybka. Po wczorajszym łososiu, tak mi się spodobało, że nie mogłam się powstrzymać i dziś znów pojechałam na targ kupić jakieś morskie żyjątko. Stałam w długaśnej kolejce, notabene pełnej staruszek i staruszków, którzy żywo rozmawiali o zaletach i wadach ryb prezentujących się bardzo smakowicie za lodówkową wystawą. Słuchałam tego uważnie, gdyż mimo mojej wielkiej miłości do ryb, nie mam jeszcze zbyt dużej wiedzy ani o rybach ani o najlepszych sposobach ich przygotowania, a takie zasłyszane rady i uwagi czasem wiele mogą nas nauczyć.

W ogóle właśnie dlatego lubię jeździć na bazar. Uczę się tam więcej niż z niejednej książki czy programu telewizyjnego. Zwykle starsze panie czy panowie, jako sprzedawcy czy kupujący chętnie dzielą się swoją wiedzą i spostrzeżeniami. Niestety czasem też można spotkać się z bezczelnością i arogancją idącego jak taran staruszka, który za nic ma wąskie alejki targu i wielu kupujących, a patrzy tylko na swoją wygodę i potrzeby.

Nie o targu jednak miała być mowa. Stojąc tak w kolejce usłyszałam wiele zachęcających opinii na temat karmazyna oraz miętusa. Przyznam się, że nigdy nie jadłam żadnej z tych rybek, postanowiłam więc spróbować ... obu. Co mnie jednak podkusiło żeby zamiast bezpiecznych filetów kupić tuszki miętusa, niestety nie wiem. Skończyło się to tym, ze zamiast oczyścić rybę, całkowicie i nieodwracalnie ją zniszczyłam.

Trudno, pomyślałam, nie będę płakać nad rozlanym mlekiem i z lodówki wyjęłam oczekujące filety karmazyna, w myślach notując moje przewidywania co do błędów jakie popełniłam. Natarłam karmazyna przygotowaną wcześniej azjatycką mieszanką, obłożyłam różnymi dobrociami i po 20 minutach mogłam wyjąć pięknie pachnącego, przyrządzonego w tajskim stylu fileta. A w czasie oczekiwania na niego powstał jeszcze bananowy kuskus i moje nowe odkrycie - kwaśna sałatka z persymony z sałatą karbowaną.

Obiad wyszedł bardzo ciekawie, gdyż jak nigdy udało mi sie połączyć wiele smaków w całym posiłku, komponując z nich uzupełniającą się całość. Delikatnie posolona ryba doprawiona została na ostro czerwoną pastą curry. Jednak ta pikantność stonowana została przez słodycz mleczka kokosowego i jednocześnie gorzkość szczypty cynamonu. Jako dodatki podałam słodko-pikantny kuskus oraz kwaśną sałatkę ze słodką persymoną. Prawdziwa uczta Pięciu Smaków.


Karmazyn po tajsku

Składniki:
2 filety z karmazyna, w całości, ze zdjętą skórą
4-5 łyżek mleczka kokosowego
1-2 łyżki czerwonej pasty curry (zwykle robię własnej roboty, ale dziś wyjątkowo użyłam kupnej)
sól (ja dałam kwiat solny, ale lepiej dać 1 łyżkę sosu sojowego)
pieprz zielony
1 limonka, pokrojona na cieniuteńkie płatki
2 dymki, pokrojone w pióra
2 ząbki czosnku, pokrojone w płatki
szczypta cynamonu

Przygotowanie: Filety nasmarowałam mieszaniną z mleczka kokosowego, czerwonej pasty curry, soli i pieprzu i włożyłam do torebki do pieczenia. Położyłam na nim plasterki limonki i posypałam dymką, czosnkiem i cynamonem. Zawiązałam torebkę zgodnie z instrukcją i włożyłam na 20 minut do piekarnika nagrzanego do 180 stopni Celsiusa.

Bananowy kuskus

Składniki:
2/3 szklanki kuskusu
tyle samo wody co kuskusu
połowa sosu stąd (ok 2 łyżek)

Przygotowanie: Kuskus zalać wrzątkiem i odstawić pod przykryciem na 5 minut. Po tym czasie wymieszać z pikantnym sosem bananowym.


Kwaśna sałatka z persymony

Składniki:
1/2 sałaty karbowanej
1/2 persymony
sok z 1/2 cytryny
3 łyżki oliwy
1 łyżeczka miodu
sól i pieprz

Przygotowanie: Sałatę podarłam, persymonę pokroiłam na kawałki wielkości kęsa. Do słoiczka wlać sok z cytryny, oliwę, miód, sól i pieprz. Zakręcić i energicznie wstrząsnąć, by uzyskać konsystencję emulsji. Spróbować, czy nie za kwaśne lub oleiste i zmienić ewentualnie proporcje, w zależności od tego ile soku z cytryny udało się wycisnąć. Połączyć z sałatką tuż przed podaniem.

Smacznego.

18 komentarzy:

Gosia Oczko pisze...

Oszty! Ale uczta!
Jak to zepsułaś rybkę?

Tilianara pisze...

Ehhh, sama nie wiem, ale się nagle zrobiła jakaś taka dziwnie brunatna jak ją czyściłam i nie dało się już tego umyć :( Wstyd, ale jeszcze mistrzynią nie jestem, choć w końcu się nauczę :) Nawet dziś pomyślałam, żebym poszła na jakiś kurs w temacie rybek :) Jakoś zainspirowałam się programem kuchnitv "Szkoła gotowania Donny Dooher" :p Muszę poszukać jakiś ciekawych :)

Za to karmazyn wyszedł wyśmienicie :) Co prawda był przeznaczony na jutro dla nas, tzn. dla mnie, mojego S. i Ciebie, ale w takim razie wykombinujemy jutro coś innego :)))

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

o bananowy kuskus coś dla mnie ;)

idź idź na kurs, potem my przyjdziemy do Ciebie :)

a rybką się nie martw, w końcu najlepiej uczymy się na własnych błędach :)

Gosia Oczko pisze...

Tilio, dużo masz do czynienia z kuchnią tajską?
Wiesz co? Podrzucę Ci jeszcze jedną książkę jutro ;)

Tilianara pisze...

Aga, dzięki :) Właśnie dlatego się nie martwię, bo mam nadzieję, ze nie popełnię już tych samych błędów - zwykle ich nie popełniam ponownie :)

Oczko --> z kuchnią tajska? hmmm, chyba nie. W ogóle z kuchnią azjatycką mam mało doświadczeń, ale lubię te smaki, wiec zwykle sama coś komponuję, albo stosuję przepisy mojej azjatycko-australijskiej muzy - Kylie Kwong :)
A książkę to zawsze z chęcią przeczytam :)))

kasiac pisze...

Tilio, wspaniały obiadek miałaś. I sama wymyśliłaś połączenie składników! Tym bardziej podziwiam!

Gosia Oczko pisze...

Tilio Słońce, nominację Ci przyznałam. Wpadnij na historie po szczegóły ;)

Majana pisze...

Tilia, ależ miałaś ucztę! Piękny obiadek!:))) Zazdraszczam.
Pozdrówka czwartkowe.

Tilianara pisze...

Kasiu, dziękuję :)

Oczko, wow, strasznie mi miło ... no i w ogóle ... nie wiem co powiedzieć :) Bardzo szczęśliwa jestem :))) Buziak :*

Majanko, dzięki i pozdrówka dla Ciebie :*

Unknown pisze...

eeetam zniszczona:)
najważniejsze, że była smaczna!
u mnie obróbką ryby i owoców morza zajmuje się moją druga płową. Ja je mogę potem przygotować, bylebym nie musiała ich dotykać rękoma ;)

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

witam z lubuskiego :)
chciałam sie pochwalić, że zaliczyłam kolokwium ;)

andzia-35 pisze...

Mmm a Ty znowu kusisz tymi rybkami:))

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

p.s. nominowałam Cię :)

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Tilianara pisze...

Anoushko, ja też kiedyś nie przepadałam za czyszczeniem ryb i w ogóle dotykaniem mięsa, ale jak się tak kocha gotować, to się i w końcu te czarniejsze strony wybacza :))))

Andziu, uwielbiam rybki i mam nadzieję, że jeszcze wiele będę ich tutaj prezentować :)))

Aga, gratuluję podwójnie i kolokwium i nominacji na UAB i strasznie dziękuję za nominowanie mnie :))) Jest mi strasznie, strasznie miło i ślę Ci tysiąc buziaków i uścisków :****

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

także przesyłam słodziutkie buziaczki- zaraz się przesłodzimy normalnie ;)

Konsti pisze...

Witam! Pierwszy raz "wstrzelam" sie u Ciebie z komentarzem, ale ten zestaw obiadowy jest zbyt ciekawy, zeby go nie obdarzyc komplementem... naprawde interesujace danie, chyba wyprobuje go i u mnie. Pozdrawiam!

Tilianara pisze...

Aga, przecież wiesz że ja lubię słodko :)

Konsti, witaj i cieszę się że zaproponowałam coś co Ciebie zainteresowało :) Smacznego i "do zobaczenia" :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...