poniedziałek, 9 lutego 2009

Ole!


Dania jednogarnkowe, wyśmienite na czas choroby, lenistwa, albo właśnie dlatego że je lubimy. Zwykle duszone razem różne składniki, tworzą zupełnie inną, czasem nieoczekiwaną całość. Tym razem, delikatna i neutralna w smaku pierś kurczaka, przyjęła ostrawy smak czosnku, słodycz cebuli i papryk. Nie na tym jednak zakończyły się te amory. Słodkie pomidory i korzenny wermut, razem z pikantną chorizo i słodką papryczką, dały w garnku piękny koncert kolorów, aromatów i smaków. Jeszcze duża garść czarnych oliwek i zielony spokój natki pietruszki i przed oczami mieliśmy nie talerz z paprykowym gulaszem, ale hiszpański pejzaż z okrzykiem "Ole!" w tle.


Kurczak po hiszpańsku

Składniki:
2 łyżki oliwy z oliwek
2 całe piersi kurczaka (oryginalnie 8 udek kurczaka bez kości)
2 średnie cebule czerwone
3 ząbki czosnku (oryginalnie 1)
2 duże czerwone papryki (oryginalnie 1)
2 duże żółte papryki (oryginalnie 1)
1 puszka pomidorów, krojonych (400g)
1 kartonik passaty pomidorowej (oryginalnie bez tego składnika, ale ja chciałam uzyskać płynny sos)
100 ml półwytrawnego wermutu (oryginalnie 150 ml wytrawnego białego wina)
2 łyżki słodkiej papryki (oryginalnie 1 łyżka)
200 g kiełbasy chorizo (oryginalnie 75 g)
1 szklanka wydrylowanych czarnych oliwek, pokrojonych w plasterki (oryginalnie 25 g)
sól i czarny pieprz (IMO nie potrzeba soli, bo z kiełbasy jest jej wystarczająco dużo)
natka pietruszki do przybrania
bułka do podania

Przygotowanie: W dużym garnku stopniowo podsmażyłam kurczaka (gdy obsmażyłam jedną partię, wyjmowałam ją na talerzyk i podsmażałam drugą). W tym czasie pokroiłam w paski cebule, papryki i czosnek w cienkie płatki (można też go sprasować). Gdy już cały kurczak był obsmażony, wrzuciłam go do garnka i dodałam czosnek, mieszając przesmażyłam wszystko ok. 1-2 minut. Dorzuciłam cebule z papryką i smażyłam do czasu, aż wszystkie warzywa zmiękły. W tym czasie zdjęłam osłonkę z kiełbasy i pokroiłam ją w grube plastry. Chorizo wraz z pomidorami, passatą, wermutem i papryką w proszku dorzuciłam do garnka. Wymieszałam i zostawiłam do gotowania na ok. 20 minut. Gdy danie było gotowe, sprawdziłam smak i dodałam pieprzu oraz oliwek. Moim zdaniem soli nie trzeba do niego dodawać, tym bardziej, że jeszcze oliwki trochę to danie zasolą. Na talerzach już udekorowałam pietruszką i podałam z bułką (niestety nie własnego wypieku).

Źródło: "Gotowe w 30 minut. 300 pysznych dań na każdą okazję" wydawnictwa Reader's Digest, Warszawa 2002.

Smacznego.

15 komentarzy:

Majana pisze...

Tili, jakie pyszności hiszpanskie u Ciebie! To coś zdecydowanie dla mnie! :)) Takie pyszności,ze slinka cieknie. Biorę przepis i muszę zrobić :)
A mogłabym kiełbaskę chorizo pominąć?
Pozdrówki i całuski na nowy dzien i tydzien :)

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

Tiliuś ale Ty chyba już nie chora prawda?
ja nie przepdam za takimi jednogarnkowcami, zwłaszcza z papryką, nie wiem czemu, ale tak jest i już ;)

karolka pisze...

Szalejesz w tej kuchni. Co chwila smakolyk.
Takie hiszpanskie jedzenie bardzo milo mi sie kojarzy i chetnie wprosilabym sie dzis na takie aromatyczne jedzonko.

pozdrawiam karola

Anonimowy pisze...

Hola;) Lubimy takie hiszpańskie klimaty, a chorizo wręcz uwielbiamy. Też planujemy coś w najbliższym czasie z udziałem tej kiełbaski;-)

Tilianara pisze...

Majanko, można pominąć, ale szczerze mówiąc to właśnie kiełbaska jest tutaj kluczowym smakiem, bez tego będzie to po prostu paprykowo-pomidorowy gulasz z kurczakiem, za to kiedyś gdy nie mogłam dostać chorizo zrobiłam to danie z inną kiełbaską, byle jakąś aromatyczną :) Buziaki :***

Aga, nie już nie chora, ale nie wiem w co ręce włożyć, tyle mam teraz pracy, więc w przerwach siadam i piszę, czytam, odpoczywam :)

Karolko, zapraszam w takim razie, ale i zachęcam do samodzielnego popełnienia, bo to prościutkie danie w wykonaniu :)

Grumko, ciekawa jestem w takim razie waszej potrawy :)

Majana pisze...

No własnie się tak zastanawiam, czy chorizo bez problemu można dostać?

Tilianara pisze...

Ja kupiłam taką paczkowaną w supermarkecie (E'Leclerc) ale na pewno powinno być też w Bomi, czy Piotrze i Pawle, a kupowałam też do tego dania kiełbasę na bazarze, która nazywała się ala chorizo i była wariacją na temat chorizo, ale była bardzo smaczna i pasująca do tego dania :) Ale kiedyś, za pierwszym razem zrobiłam ten gulasz bodajże z kiełbaską myśliwską :)

Majana pisze...

O, dobrze, że mówisz, ja już sobie wydrukowałam przepis :) Cenne wskazówki na pewno mi się przydadzą :)

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

to dobrze, nie choruj już więcej!

Gosia Oczko pisze...

Yyyy ja jednak wydłubię tego kuraka z chorizo i resztę pożrę ze smakiem ;))


ps. Coć mam szczęście do słówek w weryfikacji - trafiło mi się "polle" - toż to prawie jak polskie okrzyk "ole!" ;)PP

Tilianara pisze...

Aga, nie mam teraz czasu na chorowanie :) Nawet nie mam czasu na nadrabianie zaległości, jakie mi się porobiły w czasie choroby ;p

Oczko, to zamiast kuraka wrzuć fasolkę i będziesz miała hiszpańską fasolkę :)))

Małgoś pisze...

Na jednogarnkowe danie to mnie nie pozostaje nic innego powiedzieć, jak "Ole"! :-) Pachnie aż u mnie. ;-))

Tilianara pisze...

Małgosiu, to kiedy wybierasz się do Hiszpanii we własnej kuchni? :)))

karolka pisze...

Tili zapisalam soebie przepis w "pamietniku" i niebawem pewnie i u mnie takie pyszne jedzonko bedzie :)

pozdrawiam karola

Tilianara pisze...

Karolko, czekam w takim razie na tą smakowitość u Ciebie :) Smacznego :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...